Korrelationen mellan data – framtidens ”nya olja”
Digitala tvillingar är ett allt vanligare fenomen inom verksamheter globalt. England och Sverige utmärker sig bland länder som ligger i framkant. Här pågår just nu projekt med att lansera Nationella digitala tvillingar.
– Det är korrelationen mellan data som kommer vara framtidens ”nya olja”. Det är därför digitala tvillingar träffar så mitt i prick, säger Steve Brown, Principal Consultant inom digitala tvillingar, Capgemini Engineering.
Steve Brown tillbringar sin yrkesmässiga tid åt att följa och driva utvecklingen kring digitala tvillingar över världen. Även fast tekniken kommit olika långt, märker han en övergripande global trend.
– Digitala tvillingar har blivit ett modeord, men det är svårt för många att förstå dess verkliga värde. Det beror på att olika leverantörer beskriver digitala tvillingar olika, vilket gör det svårt att få en rättvis bild av hur den riktiga trenden ser ut, säger Steve Brown, Principal Consultant inom digitala tvillingar på Capgemini Engineering.
Paradigmskifte om fem till tio år
Trots det finns exempel på projekt med digitala tvillingar som levererar resultat. Steve Brown ser därför att ett paradigmskifte är på väg att hända inom fem till tio år. Den största anledningen till att skiftet kommer att dröja är, enligt Steve Brown, att företag idag inte kan nyttja potentialen i sin data.
– Dåtidens databaser var bra på transaktioner. Digitala tvillingar behöver en ny typ av databaser som är bra på relationer. Paradigmskiftet sker när grafdatabaser introduceras som ett komplement till relationsdatabaser. Nu kan vi utbyta och korrelera data mycket enklare, säger han.
Enligt honom finns det idag en terminologi som all typ av affärsverksamhet är uppbyggd på: spara pengar, mer pengar och nya pengar.
– Företag är ofta bra på de två första: att spara och att sälja mer av det som redan säljs. Att ta in nya pengar löser man genom att skapa nya tjänster, vilka idag nästan uteslutande innefattar någon typ av digitalt element. Och det är här problemet kommer in, säger han.
Felaktig syn på data
Enligt Steve Brown likställer organisationer nya affärer med behovet att uppgradera alla befintliga datasystem till de senaste systemen på marknaden. Något som kostar företagen en massa onödiga utgifter. Men framförallt bygger det på en grundläggande, felaktig syn på data:
– Data i sig är ingenting. Data blir bara något om man kan jämföra och korrelera olika data. Och det är den här korrelationen mellan olika data som kommer att vara framtidens ”nya olja”. Det är därför digitala tvillingar träffar så mitt i prick eftersom hela syftet här handlar om att använda data du redan har och ge den en större betydelse, säger han.
En annan fördel med digitala tvillingar är, enligt Steve Brown, att de kombinerar data och visualiserar den på ett okomplicerat sätt, så att även den utan expertis på data förstår.
– Eftersom ingen uppdatering till nya system krävs kostar det här förvånansvärt lite och tar knappt någon tid alls. Dessutom blir inte organisationer beroende av experter som sitter inne på kunskap som går förlorad samma dag som experterna slutar. Eftersom det med hjälp av digitala tvillingar går att skapa digitala representationer av verkligheten där experternas kunskap blir tillgängliga för alla. Dessutom är det möjligt att etablera detta snabbt, mycket snabbare än vad många tror, säger han.
Skapar värde för hela organisationen
Det här skapar enligt Steve Brown, värde för hela organisationen – från styrelsebeslut till att göra faktiska förändringar i verksamheten. Informationen från de digitala tvillingarna kan svara på frågor som: Är mitt företag bra på att implementera beslut? Var det ett bra beslut vi tog? Tog vi fel beslut? Hur kan verksamheten styras optimalt?
– Tack vara tekniken i digitala tvillingar blir din verksamhet genomskinlig eftersom du kan se den från helt nya vinklar. Det gör att du kan lösa problem gällande exempelvis underhåll, mest effektiva schemaläggning, hur resurser används bäst och hur verksamheten optimeras ultimat – oavsett bransch, Allt det här är en oerhört viktig aspekt av det paradigmskifte som kommer, säger Steve Brown.
England och Sverige i framkant
Av de länder där användandet av digitala tvillingar ligger i framkant nämner Steve Brown bland annat Frankrike, Holland och USA där några mindre digitala infrastrukturprojekt pågår. Till exempel används en digital tvilling för att se sambanden mellan flera aktörer i Hollands järnvägssystem. Och på den amerikanska västkusten ser man exempelvis över den digitala strukturen mellan vissa hamnar och hur den går att göra mindre komplex.
Mest utmärkande är enligt Steve Brown, England. Här drivs bland annat ett nytt järnvägsprojekt där man skapat en digital tvilling av infrastrukturen inför att man började bygga den på riktigt. Detta för att kunna förutspå händelser i projektet innan de faktiskt händer. I England drivs också Centre for Digital Built Britain, ett världsledande forskningsprogram kring en Nationell digital infrastruktur med tesen att alla länder snart kommer ha en egen digital tvilling-strategi.
“En väldigt avancerad plattform"
Förutom England ser Steve Brown Sverige som en utmärkande nation, där företaget Digital Tvillings ambition och teknik är framstående.
– Det är en väldigt avancerad plattform. Jag är väldigt imponerad av hur den har byggts upp. Särskilt med tanke på hur lite ansträngning det innebär för en kund som vill vara med och skapa den – nästan noll! Säger Steve Brown.
I framtiden tror han att digitala tvillingar kommer vara en så naturlig del av människans vardag att vi inte ens kommer tänka på dem.
– Framtidens verklighet baseras på en önskan av att kunna utbyta information mellan aktörer. Samma behov finns redan idag men det kostar för mycket. I framtiden kommer det vara både vara enklare och billigare. Om tio år kommer man kunna prenumerera på en motsvarande tjänst som Netflix, där utbytbara data finns tillgänglig för alla som är anslutna, säger han.
Kapplöpning om tekniken
Anledningen till varför digitala tvillingar inte redan är en given del av vår vardag tror Steve Brown beror på
att många inte riktigt förstått hur snabbt det går att få till en digital tvilling. Men att det snart kommer att bli kapplöpning om att använda tekniken. Som ett exempel på hur fort utvecklingen kan gå nämner Steve Brown varumärket Tesla, som gick från att vara en helt okänd aktör till att efter några år ligga på topp. Teslas dominerande dataarkitektur gör det möjligt för kunden att få ett holistiskt grepp av bil-livet: vart du kör, var dina laddstationer finns, vilka du har med dig och var du måste stanna baserat på informationen om dessa människor.
– Vi kommer vi se tillbaks på den tid vi är i nu och fråga oss ”Hur i hela friden gjorde vi innan vi använde digitala tvillingar och utan möjligheten att jämföra och korrelera data”. När vi säger att det fanns en tid utan digitala tvillingar till våra barn, kommer de inte tro oss. Det är en intressant tid som väntar oss, avslutar Steve Brown.