Trafikverket och Digital Tvilling inleder pilot av Metronom för ökad punktlighet och effektivitet
Trafikverket och Digital Tvilling AB genomför en pilot av verktyget Metronom inför tågplan 2025. Metronom är ett nytt och innovativt verktyg som använder utfallsdata som underlag för planering. Genom att förstå hur planer fungerar i verkligheten kan betydande nyttor och besparingar uppnås.
Digital Tvilling är stolta över att Trafikverket har beslutat att börja använda applikationen Metronom för järnvägen. Genom Metronom kan Trafikverket nu kombinera arbetssätt och data, vilket möjliggör användning av historiska utfallsdata som underlag för planeringen av tågplaner och tåglägen.
"Genom att förstå hur tåg faktiskt går, och inte går, jämfört med planer kan vi få planer och verklighet än närmare varandra. Genom små korrigeringar kan vi spara oerhörda resurser. Genom bättre tidtabeller och trafik går det att öka punktlighet – och frigöra kapacitet – utan tidskrävande ombyggnationer. Vi kan helt enkelt använda existerande anläggning och resurser på ett mycket mer effektivt sätt." beskriver Filip Åsblom, teknikchef på Digital Tvilling.
Metronom är ett arbetssätt och en applikation utvecklade av Digital Tvilling, som hjälper verksamheter att bättre förstå faktiska ledtider och deras variation. Detta används som grund för analys, beslutsfattande, planering och förbättringar. För järnvägen innebär det att Trafikverket nu kan designa tidtabeller baserade på vad järnvägssystemet faktiskt har presterat. Att planerad gångtid mellan två platser framöver baseras på faktiska utfall möjliggör ökad punktlighet. En mer körbar plan leder till förbättrad punktlighet, vilket i sin tur driver både kapacitet och efterfrågan.
Implementeringen av Metronom för järnvägen har genomförts i nära samarbete med branschorganisationen TTT (Tillsammans för Tåg i Tid). Potentialen i Metronom bedöms vara betydande.
"I arbetet med Metronom har vi sett allt möjligt: tåg som systematiskt är för tidiga, för sena, väl sammanhållna och väldigt utspridda. Allt detta påverkar både punktlighet och kapacitet. Vår bedömning, efter samtal med branschen, är att små korrigeringar kan förbättra punktligheten med ett par procentenheter, vilket skulle ge stor samhällsnytta – uppskattningsvis runt en miljard kronor enligt externa experter, utöver de direkta fördelarna för varje genomförd tågresa och tågtransport." beskriver Niklas Post, VD på Digital Tvilling.
Piloten pågår under hösten 2025 med ambitionen att lära och samla erfarenheter inför tågplan 2026.
Metronom representerar nästa steg i utvecklingen av digitala tvillingar för järnvägssektorn. Vi ser fram emot att fortsätta detta arbete och bidra till en mer hållbar och effektiv framtid för Sveriges järnvägssystem.
För mer information eller om du vill diskutera hur Metronom kan hjälpa din organisation, tveka inte att kontakta oss. Vi ser fram emot att höra från dig.
For a press release in English - see here.