“Digitala tvillingar – ett sätt att demokratisera data”
En digital modell som visualiserar det svenska vägnätets tillstånd. Det blev verklighet efter att salbo.ai och Transportföretagen lanserat Varavagar.se i april. Bakom idén står Kristin Eklöf, grundare av saibo.ai och filosofie doktor i dataanalys, som välkomnar än mer avancerade digitala lösningar.
– Sådana typer av digitala tvillingar kan bli ytterligare ett sätt att demokratisera data, säger hon.
En doktorsavhandling inom mikrodataanalys på Högskolan Dalarna år 2017 blev grunden till Kristin Eklöfs, grundare av saibo.ai och filosofie doktor i dataanalys, idé bakom den nyligen lanserade tjänsten Varavagar.se. Avhandlingen, med fokus på hur data kan användas för att effektivisera underhåll av transportinfrastruktur, gav en god inblick i tillståndet av Sveriges vägnät. Det resulterade i ett samarbete mellan Kristin Eklöfs salbo.ai och Transportföretagen, den sistnämnda som då bedrev en kampanj med syfte att öka statens budget för vägunderhåll. I april lanserade de två aktörerna Varavagar.se.
Stort intresse
– Det är en plattform som visualiserar information om det svenska vägnätets nuvarande och framtida tillstånd. Och som gör det möjligt att med forskning och fakta svara på frågor som: Hur hanterar vi underhållet för att få det absolut bästa vägnätet? säger Kristin Eklöf.
Den digitala modellen är utformad med hjälp av öppna data från Trafikverket, som kombinerats med delar ur Kristin Eklöfs egen forskning om asfalterade vägars livslängd. Informationen har sedan visualiserats som en digital karta över Sveriges alla statliga vägar. Enligt en färgkodning berättar kartan tillstånd och status på dessa, där mindre bra väg är markerat i rött och bra väg är markerat i grönt. Sedan lanseringen har intresset varit stort.
– Det blev stort ståhej i media och det kom frågor från samhällsplanerare, företagare, kommuner och regioner: Hur ser vägarna ut i min region, varför ser de ut så, hur kan de tänkas se ut i framtiden? Information som tidigare bara varit begriplig för ett fåtal insatta blev nu tillgänglig för vem som helst, säger Kristin Eklöf.
Demokratisering av data
För henne blev det snabbt tydligt att projektet hade blivit ett sätt att demokratisera data. Privatpersoner, företagare, organisationer kunde nu tillgodogöra sig offentlig information om hur skattepengar kan komma att användas till att finansiera vägunderhållet runt om i landet.
– Data är ju annars väldigt abstrakt. Vi kan inte fatta beslut på data om vi inte förstår den. Att då med hjälp av en digital modell knyta data till en fysisk plats och visualisera den går inte ens att jämföra med att presentera data som siffror i Excel. I slutändan blir det ett sätt att tillgodogöra sig data och faktiskt kunna fatta bättre beslut, säger hon.
Arbete med att utveckla Varavagar.se är i full gång. Tanken är att plattformen ska bli än mer transparent och sprida analyser och information om vägnätet. I framtiden ser Kristin Eklöf en karta som är så direkt att den kan ge en dagsaktuell bild av skicket på alla landets vägar. Och där tekniken från en sådan mer utvecklad modell i form av en digital tvilling, kan ta upp signaler från uppkopplade fordon. När en bil exempelvis kör över ett potthål i vägen kommer den informationen rapporteras in automatiskt till den digitala tvillingen. Denna kommer i sin tur synliggör problemet i den digitala kartan.
”Enorma möjligheter”
– Sådana typer av digitala tvillingar kan bli ytterligare ett sätt att demokratisera data. Dessutom kommer det här att spara otaliga resurser, eftersom de årliga kontrollerna som görs på vägarna manuellt inte kommer behövas på samma sätt, säger Kristin Eklöf.
Själv tror hon att digitala tvillingar kommer vara det naturliga sättet att förvalta tillgångar om en inte allt för snar framtid. Tekniskt och datamässigt menar hon att alla verktyg redan finns. Utmaningen ligger istället i samordning kring frågan över organisatoriska gränser.
– Det finns inte naturliga kopplingar mellan system, utan de fungerar som separata stuprör som inte har nånting med varandra att göra. Skulle systemen istället länkas till ett och samma flöde kan effekten bli stor. När det väl är i hamn finns det enorma möjligheter med sådana digitala tvillingar, säger Kristin Eklöf.